מחבר "שר הטבעות", "ההוביט" "הסילמריליון" ואחרים הוא ג'ון רונלד רעואל טולקין (3 בינואר 1892 – 2 בספטמבר 1973), סופר ובלשן אנגלי. טולקין שימש כפרופסור ללשון אנגלית עתיקה ופרופסור לאנגלית מודרנית ולספרות אנגלית באוניברסיטת אוקספורד.
לצד השפעה ניכרת מכותבים של המאה ה-19 כמו ויליאם מוריס וס.ר. קרוקט, טולקין מאוד הושפע בכתיבתו גם מהתרבות הגרמאנית ומהמיתולוגיה הנורדית : שמות הדמויות שנלקחו מנורדית העתיקה:
Fili, Kili, Oin, Gloin, Bifur, Bofur, Bombur, Dori, Nori, Dwalin, Balin, Dain, Nain, Thorin Oakenshield ו-Gandalf
שהיו במקור: Fíli, Kíli, Oin, Glói, Bivör, Bávörr, Bömburr, Dori, Nóri, Dvalinn,Bláin, Dain, Nain, Þorin Eikinskialdi and Gandálfr דמותו של גאנדלף התבססה על ראש האלים הנורדיים, אודין. טולקין עצמו תיאר את גנדלף בכתביו כ-"Odinic wanderer".
גרסא מודרנית מהמאה ה-19 של סינגוגה, אולי בעלת מסר ביקורתי דווקא היא של הרומנטיקן ג'ון סינגר סרג'נט
הופעתם של טרולים, אלפים גובלינים וגמדים מגיעה מהפולקלור הגרמאני (בנוסף לאורקים, שמבוססים על שדים שנקראים כך ב"ביוולף")
אגב, לפי ג'ון ט. רטליף שכתב על "ההוביט", ייצוגם של הגמדים בספר הושפע מטקסטים מימי הביניים לגבי העם היהודי וההיסטוריה שלו. מאפייני הגמדים שנושלו ממולדתם העתיקה בהר הבודד, ואשר חיו בין קבוצות אחרות תוך שמירה על תרבותם נגזרים מייצוג היהודים בימה"ב. הטבע המלחמתי שלהם נובע מייצוגם בתנ"ך. לוח השנה של הגמדים משקף את לוח השנה היהודי שמתחיל בסוף הסתיו.
האם זה אומר שהדרקון סמואג הוא בעצם סוג של טיטוס שגנב את אוצרות בית המקדש?
טולקין השתמש במפות בספר ב-רונות, אותיות אנגלו-סקסוניות שחזרו גם בסדרת "שר הטבעות".
בין 1937-1949, כתב טולקין את ההמשך ל"הוביט", שלושה ספרים בסדרת "שר הטבעות". בספרים אלה פיתח טולקין את רעיון הטבעת שהוזכרה ב"הוביט" – בספר המקורי ההוביט בילבו בגינס מצא טבעת קסמים במערותיו של גולום והצליח "לזכות" בה כשהערים על גולום במשחק חידות.
קטע מתוך "ההוביט", פיטר ג'קסון, 2012
ב"שר הטבעות" הטבעת הופכת למרכז העלילה, כשמסתבר שמדובר בטבעת שאוגרת בתוכה כוח רב ומסוכן ועל כן יש להשמידה במקום בו היא נוצרה – במורדור, מקום מושבו של לורד האופל סאורון, אשר חישל את הטבעת ונוצח בעבר אבל צובר כוח מחדש.
הפתיחה של הסרט הראשון בסדרת "שר הטבעות" מסבירה את הרקע לסאגה
מי שנבחר לערוך את המסע למורדור הוא לא אחר מאחיינו של בילבו בגינס, פרודו. אליו מתלווים חברו הטוב סאוייז גאמג'י ודודניו מרי ופיפין, כולם הוביטים מהפלך (The Shire), בהמשך החבורה פוגשת באראגורן שומר היערות ויורשו של המלך איזילדור שניצח את סאורון לראשונה, בורומיר הלוחם (AKA נד סטארק) האלף לגולאס והגמד גימלי.
לפי חוקרים, אחת ההשראות ל"שר הטבעות" נעוצה ביצירה מוסיקלית – הסיפור אשר במרכזו טבעת קסמים הנותנת כוח לעונד אותה מגיע ממחזור האופרות האפי של המלחין הגרמני ריכארד ואגנר, Der Ring des Nibelungen ("טבעת הניבלונגים"). מחזור המתבסס עצמו על אפוס גרמאני בשם Nibelungenlied.
באפוס מסופר על מאבקיו של הגיבור הגרמני המושלם זיגפריד, רציחתו ונקמתה האכזרית של אלמנתו גרימהילדה ברוצחיו.
יצירתו של ואגנר, כוללת ארבע אופרות אותן כתב במשך 26 (!) שנים. הסיפור סבוך למדי ומתבסס בחלקו גם על האפוס הגרמאני המקורי ועל מיתולוגיה נורדית וגרמאנית, אולם המוטיב המרכזי הוא טבעת קסומה אשר באמצעותה יוכל מי שעונד אותה לשלוט בעולם ויחד עם זאת תמיט עליו אסון. אחד הקטעים המפורסמים ביותר מהאופרה הוא מעוף הואלקיריות, ישויות מהמיתולוגיה הנורדית שאוספות את נשמות החללים בשדה הקרב ומביאות אותן אל הואלהאלה, ההיכל שמיימי.
רבים טוענים כי התקופה בה טולקין כתב את הספרים, מלחמת העולם השנייה, השפיעה על העלילה. הטבעת היא למעשה פצצת האטום, כוחות האופל הם הנאצים ובעלות הברית הם אחוות הטבעת. טולקין הכחיש מכל וכל אלגוריות אלה וטען כי כל קורא רשאי לפרש את הסיפור בהתאם לתקופה ולזמן בו הוא חי. ובאמת, המאבק בין הטוב לרע, האמונה ברוח האדם ובערכי החברות הם נושאים נצחיים שרלוונטיים גם בתקופתנו ויהיו רלוונטיים גם בעתיד.
התקופה בספר, שנתנה את הטון להרבה יצירות פנטזיה שנכתבו אחריה, היא יקום פנטסטסי שמאופיין כימי ביניים מוקדמים לפי התלבושות והנשקים, אך כמובן לא כולל מאפיינים נוצריים (לא במובהק..) אלא פאגאניזם ופולקלור. טולקין עצמו השווה בכתביו בין הלבוש והנשקים של הארץ התיכונה לימי הביניים ולשטיחי קיר מהמאה ה-11 בשם Bayeux Tapestry
הדמויות השונות מגיעות כאמור ממיתולוגיות צפוניות בעיקרן ועיצובם בסרט נשען על תיאורם בספר בתוספת השפעות מעולם האמנות.
ב-1997 ג'קסון החל לעבוד על הסטוריבורד של הסרט יחד עם שני מאיירי קונספט שעליהם ביסס הרבה מהעיצוב האמנותי בטרילוגיה (וגם ב"ההוביט" אחר כך) – אלן לי וג'ון הו. ניתן לראות את הדמיון הרב בין איוריהם לסצנות ספציפיות בסרט
אנו רואים שהעולם הטולקינאי המופלא קם לתחייה בסרט באמצעות מאיירים שציירו בהשראת הספרים. כל הנופים המרהיבים נמצאים במולדתו של ג'קסון – ניו זילנד (והצלחת הסרטים הגדילה את כמויות התיירים במדינה במאות אחוזים).
לי יצר את הארכיטקטורה באתרים רבים בסרט, בינהם – Helm's Deep, Moria, Edoras, Minas Tirith, Bag End, Minas Morgul, Cirith Ungol Barad-dûr.
לפי לי, ריוונדל היא שילוב בין "מקדש יפני, לפרנק לויד רייט"
ניתן לראות השפעה מאוד חזקה של סגנון האר-נובו בעיצוב משכנם של האלפים, ובכל מה שקשור אליהם.
Art Nouveau שנקרא גם Jugendstil התפתח בצרפת בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. הסגנון הפופולארי (גם כיום) שלט בכל תחומי העיצוב והאמנות והתאפיין בקווים מעוגלים והשפעות אורגניות (פרחים, עלים וכו') והתפשט לכלל אירופה וארה"ב. אחד האמנים הבולטים בסגנון זה הוא הצ'כי אלפונס מוחה
תכשיטי אר נובו
עיצוב אר-נובו
האמנות העדינה של האר נובו והאהבה לטבע התאימו מאוד להלך הרוח של האלפים האציליים ואכן, ההשפעות הסגנוניות בסרט ניכרות בתכשיטים, בנשקים ובתלבושות שלהם לצד העיצוב של ריוונדל.
עיצובה של מיינאס טירית' לוקח השראה מהר סיינט מישל, והקתדרלה באאכן
לי זה הזכיר את התיאור של ברויגל למגדל בבל
השפעה אמנותית מעניינת היא על ה- Grey Havens , המקום אליו גנדלף, בילבו ופרודו עוזבים בסוף הטרילוגיה.
ההשראה לעיצוב מגיעה מהאמן הבריטי ג.מ.ו. טרנר שפעל במאה ה-19 ונודע בזכות ציוריו הדרמטיים מלאי הצבע והרגש, בעיקר של הים הסוער.
אלן לי היה גם זה שיצר את שטיחי הקיר באדוראס ואת הציור בריוונדל בו נראה איסילדור מביס את סאורון
הציור מצויר בסגנון רומנטי של המאה ה-19 ומזכיר ציורים של התנועה הפרה-רפאליטית. באופן כללי, יחד עם השפעות אר -נובו, בעיצוב האלפים ועולמם ישנן גם השפעות פרה-רפאליטיות מובהקות.
ההוביטים עוצבו בהשראת אנגלים כפריים מהמאה ה-18
אפשר למצוא הקבלות אמנותיות בסצנות ז'אנר מהתקופה מצרפת ובאמנות צפונית
בעיני, הפסלים של ארוגנאת' משלבים בין השפעות פיסול עתיק לבין ארט-דקו, ופרה-רפאליטיות.
האורקים עוצבו כהיברידים של בני אדם עם צבועים וחיות אחרות וגם כמובן בהשראת איורי הקונספט של לי והו
מבחינה חזותית מדובר בחזרה טוטאלית לעולם של "שר הטבעות" (מה שכמובן מאוד משמח) וגם לרבים מהשחקנים המקוריים, יחד עם שחקנים חדשים. על אף שינוים בעלילת הספר, הוא נהדר והקאסט מצוין ולכן אני ממליצה למי שעוד לא צפה בסרט להשלים חסכים.